KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Tempat: AVILLION LEGACY HOTEL, BANDAR MELAKA
Tarikh : 20-22hb April 2011M
Majikan: YAB MENTERI PELAJARAN MALAYSIA, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
"Saya menyarankan kepada pihak IPGM supaya menyediakan pelan tindakan Perancangan Jangkapanjang yang lebih menyeluruh, detail dan tersusun dengan melihat kepada pelbagai aspek keperluan yang ditetapkan oleh Kementerian pelajaran Malaysia, selaras dengan memenuhi tuntutan untuk mencapai misi dan visi 2020.
Maka, IPGM yang sedia ada perlu DIPERKASAKAN terlebih dahulu sebelum memfokaskan kepada keperluan IPG (Institut Perguruan) yang baru atau apa-apa plan rancangan yang mahu dipohonkan.
Mereka perlu inovatif dan perlu melahirkan guru-guru yang MEMAHAMI ALQURAN yang dikatakan QADIM dan asas kepada apa-apa keperluan dan kehendak indivu, masyarakat, kementerian dan tuntutan DASAR PENDIDIKAN NEGARA.
RUKUNEGARA DAN MATLAMAT PENDIDIKAN
IPGM juga dan apa jua medium atau material yang terlibat; hendaklah selari dan perlu menjadi PENYOKONG dan ASET kepada keperluan Dasar Pendidikan Negara. Maka asasnya perlu mempunyai kecemerlangan dalam perkhidmatan tetapi amat Jujur hatinya, Mulia Peribadinya dan juga Akhlaknya; Dan inilah yang dimaksudkan dengan mencapai matlamat RUKUNEGARA YANG KE 5 iaitu 'KESOPANAN DAN KESUSILAAN'.
IPGM kena berusaha dengan gigih demi melahirkan warga pendidik/guru-guru IPGM yang berkualiti, berhemah, berakhlak dan cemerlang perkhidmatan dan siasahnya; maka segala tindakan ini akan menepati garispanduan formula 4B Kementerian Pelajaran Malaysia di bawah BPPDP iaitu, 'BERILMU, BERIMAN, BERAMAL DAN BERAKHLAK'..
Tim.Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pelajaran Malaysia
TEKNIK PELAKSANAAN:
MERANGKUMI 2 Ciri Modul di bawah Program IQRA':
- BERILMU
- BERIMAN
- BERAMAL
- BERAKHLAK
2) KAEDAH 5M IAITU ASAS KEPADA 5 RUKUNEGARA:
5M = 5 kemahiran asas. Berbeza aliran 3M (aliran Sains Tulin, Keagamaan, Sastera Siasah, Prasekolah, Pendidikan Rendah, Menengah, Sains SBP/MRSM dan semua pelajar aliran STEM(Sains Teknologi Engineering & Mathematics/Institusi atau sekolah Teknik) atau sebagainya , KAEDAH 5M adalah khusus dilatih untuk Mahir 5 aspek wajib/kemahiran asas/skil/anugerah/kurnia atas setiap GURU/PENDIDIK bagi memenuhi semaksimum mungkin 4 syarat utama Kaedah 5M iaitu (Siddiq, Amanah, Tabligh & Fatanah) dengan sentiasa pantas, cepat, tepat, dan betul seperti mereka dalam 5M (Mahir – dan bukannya separuh mahir);
- 3.1 Membaca dengan MAHIR
- 3.2 Menulis dengan MAHIR
- 3.3 Mengira dengan MAHIR
- 3.4 Melukis (ilham/kurnia Allah/hati/otak) dengan MAHIR
- 3.5 Melaksana Tugasan KENDIRI dengan MAHIR
KEBERKESANAN MODUL:
- IDENTIFY (KENAL PASTI) >Pendedahan ilmu (KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN-BELIEVE IN GOD)
- CLARIFY (HUJJAH/KETERANGAN BERDALIL) >Kefahaman dalam menyakini ilmu itu (KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA)
- JUSTIFY (PENGKELASAN/KATEGORI AMANAH >Kaedah beramal dengannya (KELUHURAN PERLEMBAGAAN)
- SPECIFY (PENENTUAN/CIRI AHLI >Transformasi Etika Mulia (KEDAULATAN UNDANG-UNDANG)
- OBJECTIFY (MATLAMAT) @ KEPUTUSAN >Kecemerlangan Pencapaian Prestasi (KESOPANAN DAN KESUSILAAN)
i. iaitu satu program PEMBENTUKAN JATIDIRI/PERIBADI/AKHLAK MULIA DI SAMPING KEBERKESANAN PERKHIDMATAN (kajian dapati Negara AKAN LEMAH jika kegagalan sistem Pembangunan Modal Insan diabaikan) iaitu satu modul pembelajaran yang sistematik , tersusun dan berintegrasikan KEBENARAN (sumber-alQuran) dan bermotifkan KECEMERLANGAN ATAS PRINSIP AKHLAK SEBAGAI TERAS.
ii. Guru-guru lepasan IPGM ‘diwajibkan’ sempurna ilmu Fardu Ain masing-masing melalui pengesahan yang bertandatangan dari Lembaga Penilaian BPPDP dan YAB Menteri pelajaran; di mana sebenarnya modul IQRA’ ini wajib disempurnakan sebelum menerima tugasan sebagai Guru Berkaliber.
iii. Modul IQRA’ itu dilaksanakan melalui kaedah pembacaan kitab-kitab muktabar (senarai kitab-kitab akan dibuat pemilihan).
iv. Yang mana kitab-kitab tersebut adalah berdasarkan dari 3 sumber iaitu Tauhid, Fekah, Tasauf. 3 sumber ini pula adalah asas kepada 4 cabang ilmu wajib iaitu syariat, tarikat, hakikat dan makrifat.
v. Kitab-kitab wajib ini adalah di bawah KELULUSAN MAJLIS RAJA-RAJA MELAYU DAN KERAJAAN MALAYSIA, atas tajuk DASAR PENDIDIKAN NEGARA, khusus dalam Pembangunan Modal Insan.
Modul latihan ini adalah satu cara yang telah dipilih dan dipermudahkan melalui penafsiran/terjemahan Kitab-Kitab Utama dalam agama (Islam) yang dialih bahasa ke dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Alhamdulillah, setelah berusaha hampir 14 tahun, usaha menterjemahkan kitab-kitab muktabar pegangan wajib ISLAM dan yang menjadi asas pembelajaran itu telah berjaya direalisasikan; di mana ianya telah pun didapati tersebar di pasaran sekarang. Alhamdulillah!... semuanya dalam bahasa Melayu dan Inggeris.
Dan YM Tn.Hj. ZAMZURI BIN ABDULLAH (Ketua unit Perancangan Dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Negara, Pembangunan Modal Insan, Kementerian Pelajaran Malaysia) telah bersetuju untuk BERKERJASAMA dengan pihak NGO terutama Pertubuhan Pelajar alQuran Tok Kadok Kelantan (MQTK) untuk MEMBANTU NEGARA DALAM MEMBENTUK ASAS KEPADA DASAR PENDIDIKAN NEGARA iaitu yang berteraskan ALQURAN DAN SUNNAH.
DAN KERJASAMA INI DIBENTUK DALAM BENTUK PRAKTIKAL (projek) YANG DINAMAKAN 'PROGRAM IQRA' (Kerjasama MQTK dengan pihak IPGM iaitu MEMBERI PENGAJARAN TENTANG KAEDAH MENGGUNAKAN ALQURAN SEBAGAI SAKSI DARI PIHAK TUHAN DALAM SEGALA ASPEK MORALITY KEHIDUPAN DAN PEMBANGUNAN NEGARA.
Kerjasama Pihak KPM dengan NGO diwajibkan mengikut arahan khas Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri 1996 melalui Bab Ke-10, Muka surat 85-87, perkara/bil.2 (b) (1996-2000) KENYATAAN DASAR RANCANGAN MALAYSIA KETUJUH yang telah persetujui semenjak 1996 hingga pihak KPM (Para Pegawai) sengaja mewujudkan NGO seperti MQTK (Wakil Raja-Raja Melayu-Istana) dan juga Alumni KPM seperti ESTIKA, TIOSA dan juga peringkat menengah seperti Alumni Nulli Secundus, SAS KL dan lain-lain lagi. Semua ini adalah sebagainya sebagai sokongan para Perancang Dasar KPM ini.
*Jika Istana Buckingham ada unit khas "MENSA", maka KPM juga ada unit khas GENIUS rujukan semasa mereka.
Modul akan digubal mengikut spesifikasi teknikal yang dikehendaki dan akan dibuat "Uji-kaji"(Testing) dan jika berjaya dalam NGO, maka automatik ia boleh diaplikasi ke dalam KPM sebagai "MODUL PIAWAI PENDIDIKAN 1 MALAYSIA". Jika modul gagal, KPM masih selamat dan rakyat akan hanya menyalahkan NGO tersebut. Melalui arahan Khas Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri Malaysia. Manakala Jawatankuasa Pembangunan Kementerian Pelajaran Malaysia (j/k Pembangunan KPM) adalah menjadi Mekanisme/saluran yang digunakan untuk menjayakan Modul ini.
Sekian, Terimakasih..
PENASIHAT KHAS kertaskerja :
DYTM Raja Pattani V (Majlis Raja-Raja Nusantara), Glasgow 1900
the King of the lost Kingdom 1900M
Teks Penyediaan Plan KPM atas DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN telah dirangka perbincangan awalnya oleh Kementerian Pendidikan Malaysia sebagai Badan kerajaan, pihak NGO yang mewakili ISTANA dan SWASTA; Manakala YM Tuan Haji Zamzuri bin Abdullah adalah antara TOKOH yang terlibat secara langsung antara kerajaan dengan kerjasama NGO dan SWASTA semenjak 1996 (Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri) RMKe7 sehingga RMKe10 ini lagi.
Sehingga ini, RMKe11 sedang dianalisis, dikaji dan dibangunkan hasilnya; dan apa-apapun, matlamat dan halatuju serta visi KPM untuk menjadikan Malaysia sebagai Hub Pendidikan pada sistem pendidikan Global yang berprestij, unggul dan selaras dengan keperluan pendidikan negara; dan setaraf dengan memenuhi kehendak pendidikan dunia semasa. Apapun ini bukan impian tapi adalah realiti yang tetap dan telah pun direalisasikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.. InsyaAllah..
Teks disediakan oleh:
MQTK-KPM-BAKA PDRM BUKIT AMAN
pendidikan,komunikasi, media,kaunseling dan agama
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi. Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucap: Subhaanallah!) Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.
ReplyDeleteTurutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mandapat hidayat petunjuk.Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan daku dan yang kepadaNyalah kamu semua akan dikembalikan? Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? kerana jika Allah Yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku.Sesungguhnya aku kalau melakukan syirik tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata. Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah nasihatku..
ReplyDelete