PEMBENTANGAN BARU PIHAK VALUE MANAGEMENT di SELESA BEACH RESORT PORT DICKSON, SEREMBAN
4-8 April 2011
Agenda:
- Hari Pertama: PENGAGIHAN WANG KELUAR PADA 33 AGENSI (JPN) 300juta
- HARI keDua:
- MASALAH SEKOLAH AGAMA DI BAWAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA YANG BERTERASKAN ALQURAN DAN SUNNAH
- MASALAH PIHAK BAHAGIAN PENDIDIKAN TEKNIK DAN VOKASIONAL & TIOSA (KECICIRAN PELAJAR & BENGKEL)
ULASAN YM HJ.ZAMZURI ABDULLAH
(Pembangunan Modal Insan - BPPDP):
"Berkaitan dengan masalah yang timbul dari bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional; (BPTV) , maka masalah ini hendaklah dirujuk kembali kepada pihak pencadang bagi projek tersebut, iaitu yang dicadangkan oleh Bahagian Pendidikan Teknik Dan Vokasional (BPTV) yang mana kertas cadangan yang dihantar kepada YAB Menteri secara langsung itu adalah TANPA MELALUI ATAU MELIBATKAN UNIT PERANCANGAN DAN PENYELIDIKAN DASAR Pembangunan Modal Insan Kementerian Pelajaran Malaysia; dan ini menyalahi proses aliran pengurusan diu Kementerian. Hal ini ADALAH MENYALAHI DASAR Pengurusan!
Realitinya dari kertas cadangan BPTV yang menyebabkan hampir 300,000 pelajar (Aliran teknik dan Vokasional menengah) serta guru-guru aliran Vokasional dan Teknik ini tercicir/tanpa status dan tanpa mempunyai tempat kerana tidak mencapai merit yang ditetapkan melalui kertas cadangan unit Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional itu. Dan fasiliti seperti bangunan dan bilik makmal atau bengkel akan menjadi membazir dan merugikan tabung Kementerian yang sedia ada, dan telah pun dicairkan nilainya mengikut kertas cadangan BPTV sebelum ini.
Jika proses hiraki dan status ini tidak diperbetulkan, maka ia amat berisiko dan amat merbahayakan keluhuran amalan dan Dasar Pendidikan Negara untuk semua kategori rakyat Malaysia yang sah, jika perkara berbangkit ini tidak ditangani dengan bijaksana dan berhemah serta berkeperibadian.
Maka keputusannya Bahagian Pendidikan teknik dan Vokasional serta TIOSA perlu mengikut peraturan kementerian... err... sendiri syok sendiri sendiri settle laaa... mana buleh YM Datuk Bendahara Tengku Pengerusi Lembaga Adat MQTK nak tolong settle.. ahakkk.. masyaAllah..
Apapun Bahagian Pendidikan Vokasional dan Teknik perlu membentangkan kepada Unit Mesyuarat Perancangan dan Penyelidikan DASAR PMI (KPM) dan kokurikulum yang hendak dilaksanakan juga perlulah dibentangkan di mesyuarat Kurikulum Kebangsaan (CCC); dan setalah pertimbangan ini dibuat, barulah dapat dibentangkan pada YAB Menteri Pelajaran dan Ketua Pelajaran Malaysia.
Akhir dari proses ini, barulah usaha rekabentuk dan pembangunan bengkel boleh DIKATAKAN LULUS UNTUK DILAKSANAKAN'.. dan baru boleh YM Tn. Hj. Zamzuri bin Abdullah, boss kita MEMBAHAGIKAN DANA KEMENTERIAN SECARA ADIL DAN TANPA TERHITUNG, DEMI AMANAH ALLAH, RASULNYA DAN NEGARA..!!.
1) SESSI I: RM 14.3 Billion
...Pada hari ke2, PERUNTUKAN BARU bernilai RM 5 BILLION telahpun SELESAI dibahagikan hari 22/3/2011.
*Peruntukan Bajet sebagaimana nilai peruntukkan yang diluluskan oleh PARLIMEN MALAYSIA.
TARIKH:
Isnin 21-22, 2011M
Venue:
Holiday Villa Subang Jaya
Majikan:
Kementerian Pelajaran Malaysia
A) Pembentangan dan Pembahagian Bajet oleh,:
YM. Cikgu Hj. Zamzuri Bin Hj. Abdullah, Ketua Unit Perancangan Pembangunan Modal Insan, Kementerian Pelajaran Malaysia.
B) Kertas kerja dan garis panduan bagi menyempurnakan matlamat yang telah diluluskan di dalam PROGRAM PEMBANGUNAN MODAL INSAN NEGARA di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, Unit Perancang Pembangunan Modal Insan .* RM 9.3 Billion yang diagih-agihkan semalam adalah peruntukan (1st Rolling Plan) yang telah diluluskan dan pagi ini 10.30am, selesai Mr. YM cikgu Hj. ZAMZURI Hj. ABDULLAH membahagikan RM 5 Billion lagi untuk 'PERUNTUKAN BARU. Maka jumlahnya 14.3 Billion RM telah dikeluarkan Kementerian di bawah Unit Perancangan Pembangunan Modal Insan.
2) SESSI KE II: RM 300 juta
PEMBENTANGAN BARU PIHAK VALUE MANAGEMENT di SELESA BEACH RESORT PORT DICKSON, SEREMBAN
4-8 April 2011
Agenda: Hari Pertama:
PENGAGIHAN WANG KELUAR PADA 33 AGENSI (JPN) SEBANYAK RM 300 juta.
RM 14.3Billion + RM 300juta untuk dua sessi pengagihan dalam analisis VALUE MANAGEMENT 2011M RMKe-10
MODUL PEMBANGUNAN MODAL INSAN
(PENGKHUSUSAN PROGRAM KERJASAMA PMI KPM-MQTK)
- MOTTO:
- DEFINASI: MELAHIRKAN GENERASI WARGANEGARA YANG “CEMERLANG AKADEMIK, MULIA AKHLAKNYA’ iaitu warganegara yang mempunyai pencapaian AKDEMIK YANG CEMERLANG tetapi TETAP mempunyai siasah JATIDIRI yang unggul dan dinamik atau dipanggil BERKEPERIBADIAN AKHLAK YANG MULIA”
- SASARAN:
- TEKNIK PELAKSANAAN: KAEDAH 5M IAITU:
5M = 5 kemahiran asas. Berbeza aliran 3M (aliran Sains Tulin, Keagamaan, Sastera, sekolah biasa, Sains SBP/MRSM dan sebagainya , semua pelajar aliran STEM(Sains Teknologi Engineering & Mathematics/Institusi atau sekolah Teknik) khusus dilatih Mahir 5M atau aspek wajib/kemahiran asas/skil/anugerah/kurnia atas setiap individu bagi penuhi semaksimum mungkin 4 syarat (Siddiq, Amanah, Tabligh & Fatanah) dengan sentiasa pantas, cepat, tepat, dan betul seperti mereka dalam 5M (Mahir – dan bukannya separuh mahir);
- 3.1 Membaca
- 3.2 Menulis
- 3.3 Mengira
- 3.4 Melukis (asal khayalan/idea/ilham/ingatan minda/kurnia Allah dalam hati/otak)
- 3.5 Melaksana(selesaikan Tugasan sempurna tanpa bergantung pihak lain/buat sendiri).
- IDENTIFY (KENAL PASTI) >Pendedahan ilmu
- CLARIFY (HUJJAH/KETERANGAN BERDALIL) >Kefahaman dalam menyakini ilmu itu
- JUSTIFY (PENGKELASAN/KATEGORI AMANAH >Kaedah beramal dengannya
- SPECIFY (PENENTUAN/CIRI AHLI >Transformasi Etika Mulia
- OBJECTIFY (MATLAMAT) >Kecemerlangan Pencapaian Prestasi
B) CARTA:
- BERILMU (22 buah kitab MQTK) >
- BERIMAN (ALQURAN QADIM) >
- BERAMAL (KITAB PATI RAHSIA) >
- BERAKHLAK (WARGA CEMERLANG AHLI SUNNAH)
- Mampu membentuk siasah keperibadian Modal Insan Yang Tulen atau dipanggil AKHLAK YANG MULIA.
- Mampu melahirkan satu WARGANEGARA yang mempunyai gerak kerja yang sistematik, berkualiti dan juga berupaya menyediakan Pelan Tindakan individu ke arah mencapai Pola Perubahan Akhlak kepada Akhlak Yang Mulia.
- Mampu bersedia untuk berdikari dalam menyedikan Pelan Tindakan dalam memindahkan etika kerja, moral dan keperibadian dalam bentuk yang lebih memahami maksud Falsafah Pendidikan Negara.
- Mewujudkan ‘WORD STANDARDS’ yang menjadi penanda aras kepada ‘THE STANDARDIZATION OF SKILL, ATTITUDE AND HUMAN MENTALITY’ atau Program Pembangunan Sumber Manusia dalam aspek Pembangunan Modal Insan Negara.
- Pembangunan Modal Insan Dan Hubungannya Dengan BERILMU
- (kertaskerja: PENJELASAN 22 KITAB MUKTABAR MQTK)
- Pembangunan Modal Insan Dan Hubungannya Dengan BERIMAN ALQURAN
- (kertaskerja: ALQURAN QADIM)
- Pembangunan Modal Insan Dan Hubungannya Dengan BERAMAL
- (kertaskerja: CARA-CARA BERAMAL MENGIKUT KITAB PATI RAHSIA)
- Pembangunan Modal Insan Dan Hubungannya Dengan AKHLAK MULIA
- (kertaskerja: ALQURAN ASAS KEPADA CEMERLANG AKADEMIK MULIA AKHLAKNYA)
- ‘SPEED READING’ (SULUK ALQURAN) MENGGUNAKAN KITAB ALQURAN TAFSIR (ALQADIM) SELAMA 4 HARI 3 MALAM (96 jam pembacaan)
- MENJELASKAN KONSEP PEMBANGUNAN MODAL INSAN DAN KEPENTINGANNYA SERTA –CARA MENCAPAI PIAWAI KONSEP PEMBANGUNAN MODAL INSAN NEGARA IAITU KE ARAH PELAKSANAAN PELAN BERTINDAK YANG TELAH DIPERSETUJUI.
- MENJELASKAN BAGAIMANA UNTUK MENJADIKAN ETIKA PEMBANGUNAN MODAL INSAN SEBAGAI ‘TERMS OF REFERENCE’ KEPADA MELAHIRKAN GENERASI WARGANEGARA YANG CEMERLANG AKADEMIKNYA TETAPI BERKEPERIBADIAN AKHLAK YANG MULIA.
huuhh...letih jadi kementerian wehhh...kiki..habih keno kutip fikir masalah nak ajar anak-anak orang...dan yang memeningkan kementerian...ajar pun mereka tetap dipersalah jika majoriti lulusan sekolah negara bermaslah.
ReplyDeletekita swastakan separuh...share biar swasta tanggung skit...baru adil..
Kami (Tiosa) mengucapkan jutaan terima kasih kepada YM HJ.ZAMZURI ABDULLAH
ReplyDeleteKetua Unit Bahagian Perancangan Dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Negara dan (KPM umumnya) yang baru mengambil alih jawatan untuk RMK9 & 10, kerana telah sudi memberi tunjuk ajar/memaklumkan kepada kami segala prosedur Kementerian yang sentiasa dikemaskini tersebut di mana pasti bakal memudahkan segala urusan semua pihak terlibat kemudiannya dalam semua proses, untuk kebaikkan bersama.amin.
Kami akan mengikuti segala langkah/khidmat nasihat tersebut, insyaallah.
(payoh wehh sama klate tok guru tulor/sama...nok suap2 pong tak tegamok...tak brapo makan umpan wehh..kikiki..!!)
Syabbas kami ucapkan kepada KPM.
kerjasama MQTK dan Kementerian Pelajaran Malaysia Unit Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan KPM
ReplyDeleteYM. Cikgu Hj. Zamzuri Bin Hj. Abdullah, Ketua Unit Perancangan Pembangunan Modal Insan, Kementerian Pelajaran Malaysia dengan usahasama bersama MQTK QSI SEREMBAN di dalam projek 'Pengambil Alihan Pengurusan Felda Residence Resort Port Dickson'.Bagi menyediakan tempat kursus/seminar yang berkonsepkan ciri-ciri Islam daripada segi Pengurusan sehingga kepada Pemakaian pekerja.Mengguna pakai konsep Al-Quran dan Sunnah..
ReplyDeleteooo....Kementerian dah modify Motto 3B (Berilmu-Beramal-Berakhlak) TIOSA....mereka tambah jadi 4B pulak...sepatutnya kena caj royalty tuss...kire adik-beradik plagiat atau copy harta intelek jugak tuss...hehe...
ReplyDelete1. Pihak Kementerian takleh guna istilah MENSA laa..kena perjelas anak rakyat ingat gangster ker aper...(ramai yg tanya...sebab bukan semua otak high class/9A1-SPM yg dok baca tuu..hehe..adik-adik kite fening..suruh search, depa tak faham inggeris pulak..adduss..!!)
ReplyDelete2. MENSA tu persatuan yang manusia IQ capai point 146 dan ke atas sahaja. Ditubuhkan sekumpulan Peguam Genius British 1946, oleh murid-murid Tan Sri Nik Ahmad Kamil, sebagai rujukan Istana Buckingham.(jika tiada persatuan khusus tempat orang bijak/genius, masalah besar kepada King/Istana bila negara berdepan saat getir - payah nak rujuk..!!).
3. Ia hanya bermaksud "MEJA"(Table) dalam bahasa Latin. Ia menunjukkan satu meja yang dikelilingi oleh Genius Pelbagai Bidang Bersidang. Ia tidak boleh mengira kedudukan politik, bangsa, beragama atau atheis/komunis. Tiada yang IQ lemah/bodoh dengan ujian piawai secara spesifik, dibenarkan berada di Meja Mensa.
4. Dan diiktiraf dunia, tiada Badan khas mengumpulkan hanya golongan Genius di dunia ini sebagaimana Istana Buckingham/British itu. Ahli Mensa terbuka kepada seluruh dunia sejak 1948 dan ada Pejabat Cawangan semua negara Maju dan sesetengah negara Membangun termasuk Malaysia(Kuala Lumpur).
5. Ahli-ahli Mensa inilah yang membantu mencipta watak James Bond 007 (pakar teknikal serba sempurna) yang masyhur dalam filem2 British tersebut. Ianya hanya nak tunjuk kebijaksanaan ejen-ejen British kepada umum.
6. Oleh kerana MENSA bercampur Atheis(tiada agama pun boleh), ahli-ahli Mensa(bekas SMT Kuantan) dari anak Melayu ini pulalah yang kemudiannya pulang ke Tanah Air menubuhkan "TIOSA" yang dianggotai semua Genius Malaysia pelbagai bidang, bangsa dan agama, tetapi menetapkan syarat sedikit berbeza, wajib ada agama dan ditapis melalui SMT. Kuantan dengan kerjasama PBTV, khusus untuk Raja-Raja Melayu/Malaysia.
7. Dari statistik Mensa, hanya 0.8 - 0.9% manusia-manusia berotak/IQ Mensa dilahirkan ke bumi setiap tahun. Manakala Tiosa mempunyai gred yang lebih rendah dalam syarat kelayakkan keahliannya dari sudut IQ, namun digabungkan dengan syarat 3B, iaitu Berilmu-Beramal-Berakhlak agar selari dengan Prinsip Rukunegara yang pertama Malaysia, iaitu Percaya Kepada Tuhan(bukan Atheis atau Komunis).
8. Dengan itu hanya Genius Raja-Raja Melayu(TIOSA) ini sahaja yang mampu menguruskan "Force Majeur" di dunia yang dimaklumi mempengaruhi 9 Indeks Utama Bursa Saham, penunjuk aras kejayaan/kegagalan ekonomi, kerajaan dan rakyat, agama dan bangsa dalam sesebuah negara semasa dari sudut teknikal.
9. Dengan wujudnya TIOSA ini juga, matlamat Kementerian dan Raja Melayu untuk menjadi Pembekal tenaga mahir kepada syarikat yang beroperasi di 15 Bursa Saham Utama Dunia, serta semua Bursa Saham Dunia(dikuasai ejen Raja Melayu 100%) menjelang 2025, pasti akan dapat dicapai dengan mudah, insyaallah.
Sekian Wassalam.