Majikan:
- MENTERI PELAJARAN MALAYSIA, KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA/UNIT PERANCANG EKONOMI (UPE)
www.epu.gov.my +603-8888 3333/+603-8888 3755
Strategi dan kaedahnya telah dipermudahkan dengan mempraktiskan kepada ciri-ciri utamanya iaitu: iaitu mencari calon yang terdiri dari warganegara yang layak untuk menerima pendidikan tetapi tercicir dan kandas serta tiada peluang yang mampu disedari oleh Kerajaan yang melibatkan dengan pelbagai faktor tertentu dan semasa serta umumnya; namun BERHAK DAN WAJIB diberi pemulihan, pendidikan dan penyaluran sumber ilmu yang wajib sebagai teras untuk terus memakmurkan dan menjadi sokongan kepada keperluan sumber pembangunan manusia dan memertabatkan kemajuan Pembangunan Modal Insan menjadi warga dunia yang maju dan bermaruah serta mampu mengaman dan memakmurkan dunia kembali bersama dengan entiti yang lain dan termasuk apa-apa pembangunan mental dan negara sebagaimana yang telah difokaskan sasarannya sebelum ini.
PRINSIP RUKUNEGARA DAN MATLAMAT KERAJAAN MALAYSIA:
RUKUNEGARA MALAYSIA DAN DASAR NEGARA
SISTEM RAJA BERPELEMBAGAANKERAJAAN MALAYSIA berhak dan WAJIB untuk menetapkan JATIDIRI WARGANEGARANYA MENJADI WARGANEGARA YANG BERDAULAT; dan yang BAKAL dikeluarkan oleh PENGELUARAN NEGARA untuk pengesahan MAJLIS DIRAJA DAN KERAJAAN itu, maka perlulah satu Modul baru yang beriktisas, beretika dan berpaksikan pada dasar dari SUMBER ILMU YANG SAHIH, BETUL, BENAR DAN MEMENUHI TUNTUTAN AGAMA DAN NEGARA; YANG MANA IANYA ADALAH DALAM USAHA MEMENUHI HALATUJU KEPADA MENCAPAI KEREDHAAN DAN JAMINAN ALLAH, di atas Prinsip Rukunegara yang pertama, iaitu KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN (Believe In God).
KERAJAAN MALAYSIA perlu mencapai Inspirasi DASAR PENDIDIKAN NEGARA DAN PEMBANGUNAN NASIONALNYA untuk melahirkan warganegara dan bakal penambahan penduduk yang menepati kehendak dan piawai yang ditetapkan Kementerian dan Kerajaan MAlaysia. Dan guru-guru di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan lain-lain Agensi kerajaan BERHAK dan WAJIB menjadi pemangkin kepada memberi corak RANGSANGAN, DORONGAN DAN INOVASI SERTA ILHAM DAN MENJADI MODEL KEPIMPINAN DAN PROSPEK PENGURUSAN PENDIDIKAN DAN PEMBANGUNAN YANG BERTERASKAN PADA PRINSIP RUKUNEGARA YANG KE 2 IAITU 'KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA'.
KERAJAAN MALAYSIA dan usaha mana-mana badan dan agensi, NGO dan badan-badan bertanggungjawab hendaklah berasaskan kepada MUKJIZAT KEAGUNGAN ALQURAN dan asas-asas disiplin yang menjadi PUNCA kepada PUNCAK pengeluaran warganegara, guru-guru yang bertauliah, pelajar-pelajar yang berkaliber, perihatin, bertanggungjawab, cemerlang akademik dan siasahnya; tapi mahir alQuran, ikhlas agamanya dan MULIA AKHLAKNYA; DAN ASASNYA ADALAH DISPLIN; Maka DISPLIN inilah yang didefinasikan sebagai Rukunegara ke 3 iaitu 'KELUHURAN PERLEMBAGAAN'...
KERAJAAN MALAYSIA juga perlu jelas dalam memartabatkan konsep 'KENDIRI' para guru-guru yang hendak dikeluarkan oleh IPGM itu adalah menepati dasar, keperluan dan peraturan serta undang-undang yang telah ditetapkan oleh KERAJAAN MALAYSIA iaitu sebagai moral yang unggul, sistematik dan jelas halatujunya; dan ini akan menepati Rukunegara yang ke 4 iaitu, 'KEDAULATAN UNDANG-UNDANG'.
KERAJAAN MALAYSIA juga dan apa jua medium atau material yang terlibat baik secara asasnya, secara berkumpulan, individu atau melibatkan badan berkanun dan swasta serta nasihat dari NGO; maka ianya hendaklah selari dan perlu menjadi PENYOKONG dan ASET kepada keperluan Dasar Pendidikan Negara. Maka asasnya perlu mempunyai kecemerlangan dalam perkhidmatan tetapi amat Jujur hatinya, Mulia Peribadinya dan juga Akhlaknya; Dan inilah yang dimaksudkan dengan mencapai matlamat RUKUNEGARA YANG KE 5 iaitu 'KESOPANAN DAN KESUSILAAN'.
KERAJAAN MALAYSIA kena berusaha dengan gigih demi melahirkan warganegara dan warga pendidik/guru-guru (IPGM) yang berkualiti, berhemah, berakhlak dan cemerlang perkhidmatan dan siasahnya; maka segala tindakan ini akan menepati garispanduan formula 4B Kementerian Pelajaran Malaysia dan MQTK (NGO) di bawah BPPDP iaitu, 'BERILMU, BERIMAN, BERAMAL DAN BERAKHLAK'.. dan juga lain-lain motto di setiap Jabatan Kerajaan dan kementerian... 6/6/2011 .. lepas solat subuh.. ameen
teks by:
A). ILMU TAUHID
K1. Faradatul faraid ( RM 7.50 ) - ...1800 - PATTANI
K2. Tuntunan Ibadat ( RM 9.00 ) - 1970, BEKAS MUFTI P.PENANG/MALAYSIA
B). ILMU FEKAH
K3. Munyatul-Mushalli ( RM 9.00 ) - 1756M-MAKKAH(HUDUD KELANTAN)
K4. Matla Al-Badrain ( RM 98.00 ) - 1900M-PATTANI
K5. Biadayatul-Hidayah ( RM 10.00 ) - 505H (AL-GHAZALI)-THOS, IRAN
K6. Muhimah (suami isteri mukmin) (RM 15.00 ) - 1850M - PATTANI
C). ILMU TASAUF
K7. Nur Muhammad ( RM 3.50 ) - 3000 B.C BANI ISRAEL/1350M-MAJAPAHIT II
K8. Pati Rahsia ( RM 50.00 ) - 1946(UMNO)
K9. Mengenal Diri Dan Wali Allah ( RM 8.50 ) - 1974M, KELANTAN.
K10. Pengantar Ilmu Tarikat & Tasauf ( RM 16.00 ) - 1985M, INDONESIA K11. Futuh Al-Ghaib ( RM 10.00 ) - 475H (SYEIKH ABDUL QADIR AJ-JILANI), IRAQ.
K12. Al-Hikam ( RM 16.00 ) - 900M(SYEIKH IBNU ATI'ULLAH), IRAQ
K13. Minhajul Abidin ( RM 18.00 ) - 500H/900M, THOS, IRAN.
K14. Nasihat Tokoh-Tokoh Ulama Islam Dunia ( RM 9.00 ) - 1990, PERAK- MALAYSIA
K15. Sejarah Kekeramatan 99 Wali Allah ( RM 49.00 ) - 1900, MESIR
D). ILMU SEJARAH/TAFSIR/HADIS
K16. Tafsir Al-Quran ( RM 38.00 ), MAKKAH.
K17. Hadis Sahih Muslim ( RM 40.00 ) - 200H, BAGHDAD.
K18. Sejarah Nabi-Nabi ( RM 6.00 ) - 1900M(SINGAPORE)
K19. Sejarah Wali Songo ( RM 15.00 ) - 1995M(KELANTAN)
K20. Insan Teladan Sepanjang Zaman (RM 20.00 ) - 2000M, MALAYSIA.
E). ILMU PERUBATAN & ISTIKHARAH/FALAK
K21. Tafsir Mimpi Ibnu Sirrin ( RM 39.00 ) - 1300M, MESIR.
K22. Panduan Rawatan Perubatan Dengan Al-Quran Dan Sunnah (RM 20.00) - MALAYSIA
Jumlah 1 Set ( RM 458.50 )
Setiap ustaz dan ustazah KPM wajib memiliki set kitab tersebut dan menjadi rujukan ilmu keagamaan pelajar sepanjang masa walaupun di luar waktu sekolah kerana di Negara ini, Agama Islam dinaungi KDYMM Agung dan pegangan pelajar wajib dipastikan selari dengan kehendak KDYMM Agung tersebut iaitu Aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah Mazhab Imam As-Syafie...
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.