Ahlul-Bait adalah Zuriat keturunan Rasulullah SAW yang disebut dalam Al-Quran QS33:33 yang diharamkan terima hasil zakat dan sedekah kecuali "Hibbah"(hadiah) mengikut hukum fekah Ahli Sunnah Wal-Jamaah mazhab Imam As-Syafie kitab Matla Al-Badrin (Rujukan keturunan semua Raja2 Melayu), serta layak 1/5 ke atas hartaghanimah(Surah Al-Anfal) dan berbeza/tidak boleh disamakan dengan Islam biasa yang bukan Ahlul-Bait(pengikut/makmum).
MQTK adalah salah satu dari lebih 300 organisasi Ahlul-Bait di serata dunia dunia yang disebut juga "Bani Hasyim" atau "Bani Muthalib" yang berasal dari darah Arab Quraisy yang disebut dalam Al-Quran (surah Quraisy) bermazhab Sunni dan sah berdaftar dengan Raja2 Melayu/Kerajaan Malaysia.
(Di Asia Tenggara/alam Melayu darah ini dikenali melalui prediket nama mereka yang lazimnya bermula dengan Syarif, Habib, Syeikh, Syed, Syarifah, Tengku, Long, Engku, Ku, Nik, Wan, Che, Tuan, Megat, Pengeran, Raden dan sebagainya. Keraguan keturunan disemak dengan kaedah para ahli kasyaf di Makkah atau MQTK dan lain-lain organisasi Bani Hasyim yang sah).
SUPAYA KAMU MENGERTI
1.JANGAN KAMU MEMPERSEKUTUKAN SESUATU PUN DENGAN ALLAH.
2.JANGAN KAMU BERKATA “AKH” KPD IBUBAPA & BERBUAT BAIKLAH KPD KEDUANYA.
3.JANGAN KAMU BUNUH ANAK-ANAK KAMU KERANA KEMISKINAN.
4.JANGAN KAMU DEKATI SEGALA MACAM KEKEJIAN ZINA & BERHUBUNG DENGANNYA.
5.JANGAN KAMU BUNUH JIWA YANG DIHARAMKAN ALLAH, KECUALI DENGAN HAK-NYA.
SUPAYA KAMU INGAT
6.JANGAN KAMU DEKATI HARTA ANAK YATIM, MELAINKAN DENGAN CARA YANG BAIK.
7.PATUHILAH SUKATAN DAN TIMBANGAN DENGAN ADIL.
8.APABILA KAMU BERKATA-KATA HENDAKLAH KAMU ADIL.
9.JANJI ALLAH HENDAKLAH KAMU PENUHI.
SUPAYA KAMU BERTAKWA
10.JALAN ALLAH YANG LURUS, HENDAKLAH TURUTI DAN JANGAN KAMU TURUTI JALAN-JALAN LAIN KERANA IA AKAN MEMECAH BELAHKAN KAMU.
“ SEMBAHLAH ALLAH TUHAN AKU & TUHAN KAMU ”
7 NASH WAJIB DIKETAHUI UMAT ISLAM AKAN HAK-HAK YG WAJIB DIPEROLEHI AHLUL-BAIT (ZURIAT RASULULLLAH S.A.W)
Ahlul-Bait mempunyai beberapa hak yg harus dipelihara dgn baik oleh umat Islam. Antaranya hak ke atas harta ghanimah (harta rampasan perang), hak diselawati, hak utk dicintai, diutama & dijaga hubungan silatulrahim dgn mereka.
1.Nash memperolehi harta ghanimah
Allah s.w.t. telah mnentukan hak utk mereka sebanyak 1/5 drp harta ghanimah (rampasan perang). Firman Allah :“ Ketahuilah, bhwa apa yg telah kamu rampas, maka 1/5 utk Allah, Rasul, keluarga Rasul, anak2 yatim, org2 miskin, & Ibnu Sabil.” (QS:8;41). Tiada perbezaan pendapat ulama dalam semua mazhab Islam mengenai harta ghanimah pd Aal-Muhammad s.a.w. iaitu Ahlul-Bait baginda, Ummuhatul-Mukminin, serta kerabat baginda dari Bani Hasyim kerana haq Al-Quran.
2.Nash memperolehi hak selawat drp umat Islam.
Ahlul-Bait juga mperolehi hak ucapan selawat drp umat Islam sbgmana yg telah diajar oleh baginda Rasulullah s.a.w. Ertinya: “Ya Allah, limpahkanlah selawat utk Muhammad & keluarganya sbgmana Engkau limpahkan selawat utk Ibrahim & keluarganya. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi maha mulia. & berkatilah Muhammad & keluarganya sbgmana Engkau memberkati Ibrahim & keluarganya. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.” (Kedudukan selawat ini ialah di belakang rukun tahiyyat akhir setiap solat fardhu @ sunat).
Penyataan Rasulullah s.a.w dlm sepotong hadis, drp Imam Malik yg berasal dari Nu’aim Al-Mujmar, brbunyi sprt berikut, “Ya Allah, limpahkanlah selawat kpd Muhammad, kpd para isteri & anak cucu keturunan beliau.” Ibnu Abdil-Barr menunjukkan sbuah hadis Ibnu Humaid As-Saidi yg antara lainnya bermaksud spri berikut: “Ya Allah, limpahkanlah selawat kpd Muhammad, isteri2nya, kpd anak cucu keturunannya.” Sebuah hadis lain pula menyebut: “Ya Allah, limpahkanlah selawat kpd Muhammad & kpd Aal Muhammad (Ahlul- Bait)”
3.Nash mengenai pengharaman pngambilan zakat oleh Ahlul-Bait.
Ahlul-Bait Rasulullah s.a.w. juga diharamkan menerima sedekah (termasuk zakat) yg disebut sbg kotoran harta manusia. Drp Abdul Mutalib Ibnu Rab’ah Ibnu Kharif katanya Rasulullah s.a.w. tlh bsabda: “Sesungguhnya sedekah itu berasal drp kotoran harta manusia & ia tidak dihalalkan bagi Muhammad mahu pun bagi keluarga Muhammad. (hr Muslim) Imam Nawawi memberikan penjelasan ttg hadis riwayat Muslim ini yg berbunyi: “Kotoran manusia ertinya; Zakat membersihkan harta & jiwa mereka.”
Allah Taala berfirman, “Ambillah zakat drp sebahagian harta mereka, dgn zakat itu kamu bersihkan & sucikan mereka.”( Al-Taubah : 103 )
Zakat adalah pencuci kotoran. Ahlul-Bait diharamkan menerima zakat bg membersihkan mereka & meninggikan kedudukan mereka. Sabda Rasulullah s.a.w. “Sesungguhnya Allah brmaksud hdk menghilangkan dosa drp kamu, Ahlul-Bait & mensucikan kamu sesuci2nya.” (Al-Ahzab:33) Alasan inilah yg menyebabkan Ahlul-Bait Rasulullah s.a.w. tidak mengambil sedekah (zakat) semasa baginda hidup mahu pun sesudah wafatnya, kecuali hibbah/hadiah.
4. Nash kecintaan Rasulullah s.a.w. pd Ahlul-Bait baginda & pesanan agar umat Islam mencintai mereka.
Hadis riwayat Al-Tarmizi, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah brsabda: “Yg paling aku cintai di antara Ahlul-Baitku adalah Al-Hassan & Al-Hussein.” Imam Muslim pernah meriwayatkan sbuah hadis Rasulullah s.a.w. mengenai Hassan yg mana ia menyebut: “Ya Allah, sesungguhnya aku mencintainya, maka cintailah dia, & cintailah sesiapa yg mencintainya.”
Al-Tabrani & lain2 mengetengahkan sebuah hadis yg bmaksud: “Belum sempurna keimanan sseorang hamba Allah sebelum kecintaannya kpdku melebihi kecintaannya kpd dirinya sendiri; sebelum kecintaanya kpd keturunanku melebihi kecintaannya kpd keturunannya sendiri; sebelum kecintaanya kpd Ahlul-Baitku melebihi kecintaannya kpd keluarganya sendiri, & sebelum kecintaannya kpd zatku melebihi kecintaannya kpd zatnya sendiri.”
Diriwayatkan oleh Ahmad & Al-Tarmizi drp Ali r.a bhwa Rasulullah s.a.w. besabda, “Barangsiapa mencintai ke2 org ini, yakni Hassan & Hussein, ayah, serta ibunya, maka ia bersama aku dlm darjatku di hari kiamat.” Ibnu Abas r.a. brkata bhwa Rasulullah s.a.w. pernah brsabda, “Cintailah Allah atas kenikmatan yg diberikanNya kpdmu sekalian & cintailah aku dgn mencintai Allah & cintailah Ahlul-Baitku kerana mencintaiku.” Al-Dailami meriwayatkan sebuah hadis drp Ali r.a yg menyebut sabda Rasulullah s.a.w.: “Di antara kalian yg paling mantap brjalan di atas sirat ialah yg paling besar kecintaannya kpd Ahlul-Baitku & sahabatku.”
5. Nash mengenai keutamaan Ahlul-Bait.
Diriwayatkan oleh Al-Tabrani bhwa Jabir r.a mdengar Umar Ibnu Khatab brkata kpd org ramai ketika mengahwini Ummu Kalthum binti Ali bin Abu Talib: “Tidakkah kalian mengucapkan selamat untukku?” Aku mendengar Rasulullah s.a.w. brsabda, “Semua sabab (kerabat) & nasab (salasilah keturunan) akan terputus pada hari Kiamat kelak kecuali kerabat & nasabku.”
Imam Ahmad bin Hambal mriwayatkan dlm hadis lain: “Apabila bintang2 lenyap, lenyaplah penghuni langit; & apabila Ahlul-Baitku lenyap, lenyap pula penghuni bumi.”
Sebuah hadis riwayat Al-Hakim yg disahihkan oleh Bukhari & Muslim menyebut: “Bintang2 merupakan (sarana) keselamatan bagi penghuni bumi (yg sedang belayar) drp bahaya tenggelam sedangkan Ahlul-Baitku sarana keselamatan bagi umatku drp perselisihan (dlm agama). Apabila ada satu kabilah Arab yg membelakangi Ahlul-Baitku, mereka akan berselisih kemudian mjadi kelompok Iblis.”(kedua2nya akan sesat)
Dari Abu Dzar myatakan: “Ahlul-Baitku di tengah kalian ibarat bahtera Nuh. Siapa yg menaikinya maka ia selamat & siapa yg ketinggalan ia binasa.” Hadis riwayat Imam Al-Tarmizi, bhwa Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Dunia tidak akan berakhir shingga bangsa Arab dipimpin oleh seorang lelaki drp keluargaku yg namanya menyerupai namaku.” Dari Tufail drp Ali r.a, Nabi s.a.w. bersabda: “Jika dunia ini tinggal sehari sahaja nescaya Allah akan bangkitkan seorang lelaki drp keluargaku yg akan memenuhi dgn keadilan sebagaimana telah dipenuhi dgn kezaliman.”
6. Nash yg menyuruh umat Islam mghormati & membantu Ahlul-Bait sbgai syarat wajib untuk mendapatkan syafaat Rasulullah s.a.w. di Padang Mahsyar kelak.
Abu Hurairah r.a meriwayatkan bhwa Rasulullah s.a.w. pernah menegaskan: “Org yg terbaik di antara kalian ialah org yg terbaik sikapnya terhadap keluargaku setelah aku tiada.” Imam Ahmad bin Hambal meriwayatkan sbuah hadis: “4 golongan yg akan mperolehi syafaatku pada hari Kiamat;
•Org yg menghormati keturunanku,
•Org yg memenuhi keperluan mereka,
•Org yg membantu urusan mereka di saat mereka memerlukan bantuan, &
•Org yg mencintai mereka dgn hati & lidahnya.”
At-Tabrani pula mgetengahkan hadis drp Abdullah Ibnu Umar r.a yg menyatakan, “Allah s.w.t. menetapkan tiga ‘hurumat’ (hal2 yg wajib dihormati & tidak boleh dilanggar). Barangsiapa yg menjaga dgn baik 3 hurumat itu, Allah akan menjaga urusan agamanya & urusan keduniaannya. Barangsiapa yg tidak mengendahkannya, Allah tidak akan mengendahkan sesuatu baginya.” Para sahabat brtanya: “Apakah tiga hurumat itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab: “Hurumat Islam, hurumat ku, dan hurumat kerabat ku.”
7. Nash yg menyuruh umat Islam mjaga hubungan dgn Ahlul-Bait & mengelakkan drp membenci mereka.
Drp Abu Said AL-Khudri r.a katanya, telah brsabda Rasulullah s.a.w.: “Demi jiwaku yg berada di dalam kekuasaanNya, sesungguhnya seseorang tidak membenci kami, & Ahlul-Bait melainkan Allah akan memasukkan mereka ke dalam neraka.” (Hr Al-Hakim) Ketika puteri Abu Jahal meninggalkan org tuanya utk berhijrah ke Madinah, brkata bberapa org Muslim kpdnya: “Hijrahmu ke Madinah tiada gunanya, kerana org tuamu pasti akan menjadi umpan neraka.” Ketika anak perempuan itu melaporkan cemuhan org terhadap dirinya kpd Rasulullah s.a.w. baginda dgn nada gusar brsabda: “Kenapa sampai ada org yg mahu mengganggu dgn mencerca nasabku bererti ia menggangguku, & sesiapa yg menggangguku maka ia mgganggu Allah.”
Al-Tabrani juga meriwayatkan hadis drp Jabir Ibnu Abdullah r.a yg menceritakan beliau sendiri mendengar drp Rasulullah s.a.w. dlm 1 khutbah antara lain menyebut: “Hai manusia, barangsiapa membenci kami, Ahlul-Bait, pada hari Kiamat Allah akan mengiringnya sbg org Yahudi.” Imam Ahmad bin Hambal meriwayatkan sebuah hadis Marfu’, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah menegaskan: “Siapa yg membenci Ahlul-Baitku ia adalah seorang MUNAFIK.”
AKIBAT MEMUSUHI ATAU MENOLAK JEMAAH @ MANA-MANA KERABAT AHLUL-BAIT RASULULLAH S.A.W.
Rasulullah s.a.w. mewasiatkan semua mukmin wajib ber1 dlm apa jua situasi, a/bila baginda mengisytiharkan Tsa’labah sbg musuh Allah, mka semua para sahabat juga akan turut memulaukan beliau w/pun sesudah kewafatan baginda, begitu pula apabila Kaab B. Malik diterima semula oleh Rasulullah s.a.w. (selaku Khalifah/ ketua) maka semua sahabat juga turut menerimanya.
Memusuhi mana2 Ahlul-Bait yg disahkan oleh Majlis Teringgi Pimpinan Ahlul-Bait adalah memusuhi Ahlul-Bait seluruhnya, memusuhi kitab2 pegangannya, memusuhi Wali-Wali Allah d'dlm Ahlul-Bait, Memusuhi Nabi2 Ahlul-Bait & memusuhi Tuhan Ahlul-Bait (Allah s.w.t.) & secara automatik diisytiharkan musuh Ahlul-Bait seluruhnya dunia & akhirat.
Maka itu bagi sesiapa yg tergolong di dlm golongan yg tersebut di atas, janji Allah s.w.t. adalah seperti berikut;
a) 4 Bala kifarat dari langit ;
• Halilintar/ panahan petir.
• Ribut Taufan/ Sunami.
• Hujan Batu/ Dihujani azab.
• Hawa panas atau terlalu sejuk.
b) 4 Bala kifarat di muka bumi ;
• Kecelakaan di dalam perjalanan.
• Serangan Binatang berbisa.
• Gempa bumi/ banjir/ kebakaran atau bala ahli dan harta.
• Wabak penyakit berjangkit (pelbagai).
c) 20 bala kifarat penyakit di dalam jasad
Pelbagai jenis penyakit tubuh yg boleh membawa maut dlm azab kpd diri sendiri @ kpd org yg dikasihi termasuk juga disempitkan sumber rezeki, hati sentiasa tidak tenang, dilemahkan syahwat. & jika tidak sempat bertaubat nasuha, maka akan dimatikan oleh Allah dlm keadaan su’ul khotimah @ kematian tanpa kalimah syahadah yg bakal mnerima azab Allah s.w.t. sama ada sementara @ kekal slamanya.
Dan kami mengaku kami bukan maksum (tetap ada salah/cacat cela jika ingin dipersoal oleh sesiapa yang belum mukallaf/belum sempurna akal ikut 4 sumber hukum Islam). Harap maklum. tq.
Sekian, terima kasih.
b/p : MQTK (Pertubuhan Pelajar alQuran Datuk Syed Kadok Kelantan).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.